معرفی کتاب قبایل

7 آبان 1400
نویسنده: اعظم بجاری

کتاب قبایل یکی از کتاب‌های جذاب و خواندنی ست گادین در حوزه موفقیت در مدیریت کسب و کار و رهبری موثر است که خوانندگان زیادی در سراسر دنیا دارد.

کتاب قبایل از جمله کتاب‌های جذاب و خواندنی به قلم ست گادین نویسنده محبوب آمریکایی است که در سال 2008 نوشته شده است. نویسنده در این کتاب اذعان دارد که انسان‌ها همواره به دنبال قبیله‌هایی برای پیوستن به آنها هستند؛ قبایل مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و غیره. اما چه کسی رهبر این قبیله‌ها است و اصلا چه کسی به دنبال در دست گرفتن سکان این قبایل است؟ رهبر بودن موضوعی انتخابی است و وابسته به شرایط و اخلاقیات افراد است. افرادی که دارای انگیزه، شور و اشتیاق بالایی هستند و در صدد ایجاد تغییرات بزرگ‌اند معمولا به دنبال رهبری قبایل مختلف هستند. البته در عصر امروز و به لطف ظهور تکنولوژی و از بین رفتن موانع جغرافیایی و وجود شبکه‌های اجتماعی مختلف، شرایط خوب و آسانی برای افرادی که دوست دارند در دنیا تغییر ایجاد کنند و رهبر قبایل باشند به سادگی فراهم شده است. برای رهبر بودن تنها کافی است دارای دغدغه باشید و بخواهید در دنیا تغییری به وجود آورید. بنابراین اگر می‌خواهید رهبری کسب و کار، کارمندان، مشتریان و یا گروه‌های مختلف را در دست داشته باشید، ست گادین در کتاب قبایل راه و روش رهبر بودن را به شما آموزش می‌دهد و ویژگی‌های یک رهبر موفق و کاردان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

معرفی کلی کتاب قبایل

کتاب قبایل با نام کامل قبایل: به تو نیاز داریم که رهبرمان باشی (Tribes: we need you to lead us) درباره توانایی رهبری قبیله‌های مختلف به دست افرادی است که دارای انگیزه‌های قوی برای ایجاد تغییر هستند. نویسنده در این کتاب این گونه استدلال می‌کند که در عصر حاضر تقریبا تمام افراد جامعه، فرصتی در اختیار دارند تا جنبشی خلق کنند و به وسیله آن یک تغییر چشمگیر و مهم را به وجود آورند. یعنی رهبران با انگیزه، گروهی از افراد مستعد و و همفکر را در کنار یکدیگر جمع می‌کنند و با همکاری هم کارهای مهم و شگفت‌انگیز انجام می‌دهند. اما تعریف قبیله چیست و چرا ست گادین این عنوان را برای کتاب خود انتخاب کرده است؟ نویسنده هر گروه اجتماعی را به یک قبیله تشبیه می‌کند که اعضای آن به یکدیگر مرتبط بوده و توسط یک رهبر، هدایت می‌شوند. ساختار اصلی قبیله‌ها را تمایل به ایجاد تغییر و انگیزه درونی در جهت برقراری ارتباط موثر با دیگران تشکیل می‌دهند.

اما ست گادین مفهوم قبیله را در کتاب قبایل چنین تعریف می‌کند: «قبیله به گروهی از مردم گفته می‌شود که به یکدیگر، به یک رهبر و یا یک ایده متصل هستند». بشر از میلیون‌ها سال پیش، عضوی از یک قبیله یا قبایل مختلف بوده است و یک گروه برای آنکه به یک قبیله تبدیل شود به دو چیز نیاز دارد: علاقه مشترک و راهی موثر برای برقراری ارتباط. قبایل به رهبری نیاز دارند، گاهی یک رهبر برای اداره یک قبیله کافی است و گاهی چندین رهبر باید در کنار یکدیگر یک قبیله را مدیریت و رهبری کنند. هرگز نمی‌شود که یک قبیله بدون رهبر باشد و شما نیز بدون داشتن یک قبیله نمی‌توانید رهبر باشید. انسان‌ها از همان ابتدا برای خود قبایلی تشکیل دادند و گرایش‌های قبایلی آنها به شدت بر چگونگی دوست‌یابی، تعامل و ارتباط با خانواده و ایجاد شغل و کسب و کار آنها تاثیر داشته است.

اکثر مردم گمان می‌کنند که تنها برخی افراد خاص مانند سیاستمداران می‌توانند رهبری قبایل مختلف را برعهده داشته باشند. اما ست گادین در کتاب قبایل این باور را نقض می‌کند و اعتقادش بر آن است که هر فرد دارای یک استعداد و توانایی است که از طریق آن می‌تواند رهبری قبایل کوچک و بزرگ را در دست بگیرد. از نظر نویسنده، رهبر یک قبیله باید دارای سه ویژگی مهم باشد:

  1. تمایل و انگیزه برای ایجاد تغییر
  2. توانایی برپایی یک کانال ارتباطی مطلوب و موثر میان خود و اعضای قبیله
  3. انگیزه برای رهبری و هدایت افراد قبیله

مهم‌ترین پیام کتاب قبایل این است که هرکسی می‌تواند رهبر شود. ست گادین اذعان دارد که برای رهبر بودن تنها باید هدف و اشتیاق وقوع یک اتفاق را داشته باشید. امروزه و به لطف ظهور اینترنت و تکنولوژی، رهبر شدن به یکی از آسان‌ترین کارها تبدیل شده است. اینترنت راه‌های ارتباطی بسیاری را برای برقراری ارتباط مردم با یکدیگر فراهم کرده است و از طریق آن به راحتی می‌توانید با افراد قبیله خود در ارتباط باشید. تنها کافی است بخواهید خالق یک تغییر باشید؛ آن موقع است که همه چیز برای رهبری شما فراهم می‌شود. نویسنده معتقد است که تنها چیزی که مانع رشد و پیشرفت شما می‌شود «ترس‌هایتان‌» است. شاید در اکثر مواقع همین ترس است که شما را از انجام کارهای بزرگ و مهم بازمی‌دارد و شهامت ایجاد تغییر را به شما نمی‌دهد. گادین معتقد است، شکست چیزی نیست که مردم از آن ترس و واهمه داشته باشند، آن چیزی که افراد را می‌ترساند «سرزش شدن» و «مورد انتقاد قرار گرفتن» است. مردم اکثرا به آنچه که دیگران درباره آنها فکر می‌کنند، اهمیت زیادی می‌دهند و هیچکس دوست ندارد که دیگران تفکر بدی نسبت به او داشته باشند. شاید به همین دلایل بسیاری از افراد ممکن است از رهبری یک قبیله صرف نظر کنند و ترجیح دهند عضوی از قبیله باشند تا رهبر آن.

کتاب قبایل در واقع درباره چگونگی محقق ساختن رویاها و آرزوها صحبت می‌کند و به شما نشان می‌دهد که برای دستیابی به آمال و آرزوهای خود باید چگونه قدم بردارید. این کتاب همچنین به شما می‌آموزد که چگونه به رهبری قدرتمند و موفق تبدیل شوید. همه ما عضوی از قبایل مختلف هستیم؛ به عنوان مثال در محیط کار شاید به عنوان کارمند مشغول به کار باشید که در این صورت عضو یک قبیله بیزینس و کسب و کار هستید. قبیله‌ها می‌توانند گروه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مختلفی باشند که توسط رهبران اداره می‌شوند. چرا ما تبدیل به رهبر یک قبیله نشویم؟ در کتاب قبایل می‌آموزید که برای تبدیل شدن به یک رهبر باید چه ویژگی‌های شاخص و مهمی را در خود پرورش دهید. این کتاب از چهار ایده اصلی و مهم تشکیل می‌شود:

  1. شما بدون رهبر نمی‌توانید یک قبیله داشته باشید و بدون یک قبیله نیز نمی‌توانید رهبر باشید.
  2. از انسان‌ها کاری ساخته نیست؛ همه ما باید به یک قبیله تعلق داشته باشیم.
  3. بازار به شما احتیاج دارد (ما به شما نیاز داریم) و ابزارهای مورد نیاز در اختیار هستند. تنها کافی است برای ایجاد تغییر، اشتیاق داشته باشید.
  4. آیا کاری که انجام می‌دهید را باور دارید؟ باور و اعتقاد راسخ قلبی به یک استراتژی درخشان تبدیل خواهد شد.

به طور کلی خواندن کتاب قبایل به افرادی که به حوزه کسب و کار و مدیریت علاقه دارند و دوست دارند شیوه‌های رهبر بودن را بیاموزند، توصیه می‌شود.

آشنایی با ست گادین نویسنده کتاب

کتاب قبایل در سال 2008 توسط ست گادین (Seth Godin) نویسنده، کارآفرین، سخنران و معلم محبوب و موفق آمریکایی نوشته شده است. بخش عمده فعالیت وی در حوزه کسب و کار است و تا کنون 12 کتاب پرفروش در زمینه توسعه کسب و کار منتشر کرده است. او در تاریخ 10 ژانویه 1960 (19 دی 1338) به دنیا آمده است و از همان دوران تحصیلات متوسطه به خواندن کتاب‌های مربوط به کسب و کار و همچنین مطالب انگیزشی، علاقه بسیاری داشت. او در دانشگاه در رشته فلسفه و علوم کامپیوتر درس خوانده و پس از آن نیز در رشته MBA به تحصیلات خود ادامه داد. این نویسنده موفق، نویسندگی را در اوایل دهه 90 میلادی و با نوشتن یک مجموعه کتاب 10 جلدی برای کودکان به نام «جهان‌های قدرت» آغاز کرد. پس از آن شروع به نوشتن کتاب در حوزه تخصصی کسب و کار کرد و به یکی از نویسندگان مطرح این حوزه تبدیل شد. برخی کتاب‌های معروف گادین در حوزه کسب و کار شامل: «گاو بنفش»، «مهره حیاتی»، «همه بازاریابان دروغگو هستند»، «بازاریابی اجازه‌ای» و «این بازاریابی است» هستند که همگی در سراسر دنیا فروش خوبی داشتند و مورد استقبال خوانندگان قرار گرفتند. اما کتاب قبایل در زمان انتشار با استقبال بی‌نظیری از سوی مخاطبان مواجه شد و در آن زمان، جزء کتاب‌های پرفروش وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز بود.

ترجمه کتاب قبایل

کتاب قبایل تا کنون به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه شده است و در سال 1398 توسط «امیر انصاری» به زبان فارسی ترجمه شد و «نشر آموخته» آن را روانه بازار کرد. این کتاب در ایران نیز فروش بسیار خوبی داشت و مورد استقبال خوانندگان علاقه‌مند به حوزه کسب و کار قرار گرفت.

در بخش هایی از کتاب می‌خوانیم:

میلیون‌ها سال است که انسان‌ها در قبایل دورهم جمع شده‌اند، اما عصر اینترنت، امکان تشکیل و اداره این قبایل را بیش ‌از پیش آسان کرده است. آیا شما بر اساس سرگرمی‌ها، علایق تخصصی یا جهت‌گیری سیاسی‌تان دورهم جمع می‌شوید؟ اگر پاسخ مثبت است، پس شما نیز اکنون عضوی از قبایل مختلف هستید.

امروزه قبایل همه‌ جا وجود دارند، لذا اکنون فرصتی برای یافتن یا گردآوری قبیله و رهبری آن در اختیار شماست. رهبر قبیله‌ای شوید که افراد آن بتوانند چشم‌انداز مشترکشان را به اجرا درآورند، گسترش دهند و بدین‌ترتیب، اوضاع جهان را بهبود بخشند.

از انسان‌ها کاری ساخته نیست: ما به تعلق داشتن نیاز داریم. یکی از قدرتمندترین ساز وکارهای بقای ما آن است که بخشی از یک قبیله باشیم، یعنی با گروهی از افراد همفکر همیاری کنیم و از آن‌ها یاری بگیریم. ما به سمت رهبران و ایده‌هایشان جذب می‌شویم و نمی‌توانیم در مقابل موج تعلق و شور ایده‌های جدید مقاومت کنیم.

تنها موضوعی که باعث می‌شود نتوانیم به فردی تبدیل شویم که اوضاع را تغییر می‌دهد یک چیز است: نداشتن ایمان. ایمان به این که می‌توانیم انجامش بدهیم. ایمان به این که ارزش انجام دادن را دارد. ایمان به این که شکست نابودمان نخواهد کرد.