معرفی کتاب قوی سیاه

7 آبان 1400
نویسنده: اعظم بجاری

کتاب قوی سیاه یکی از بهترین کتاب‌ها برای تغییر طرز تفکر انسان‌ها درباره وقوع اتفاقات ناگهانی و غیرمنتظره و تاثیر آنها است که دیدگاه ما را نسبت به زندگی تغییر می‌دهد.

کتاب قوی سیاه (The Black Swan) کتابی درباره احتمالات، خطرات و جهت‌گیری‌های روانی انسان‌ها است که توسط آقای نسیم نیکلاس طالب (Nassim Nicholas Taleb) نویسنده محبوب آمریکایی نوشته شده است. نویسنده در کتاب قوی سیاه به خوانندگان می‌آموزد که چگونه از دام‌ها و تله‌های ذهنی رایج موجود در ذهن خود خلاص شده و به متفکران بهتر و منطقی‌تری تبدیل شوند. برخی رویدادها‌ آنقدر سریع و ناگهانی رخ می‌دهند که هیچکس قادر به پیش‌بینی آنها نیست. اما سوال مهمی که پس از وقوع یک اتفاق به میان می‌آید این است که چگونه با آن کنار بیاییم؟ پاسخ این سوال را می‌توانید در کتاب قوی سیاه پیدا کنید. این کتاب میزان اهمیت احتمالات و وقوع اتفاقات غیرمنتظره در زندگی به خصوص در دنیای تجارت و کسب و کار را مورد بررسی قرار می‌دهد. طالب در کتاب خود، پدیده قوی سیاه را به طور کامل توضیح می‌دهد. منظور از قوی سیاه همان اتفاقات و رویدادهای غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی هستند که تاثیرات بسزا و چشمگیری بر زندگی ما دارند. برخی مفاهیم کلیدی و اصلی این کتاب شامل چرا و چگونگی وقوع اتفاقات غیرمنتظره و خارج از کنترل انسان، تلاش او برای پذیرش این اتفاقات و چگونگی کنار آمدن با آنها و بهبود نقاط تاریک زندگی‌مان است.

معرفی کلی کتاب قوی سیاه

کتاب قوی سیاه به طور کلی تاثیر اتفاقاتی که وقوع آنها را غیرممکن و محال می‌پنداشتیم مورد بررسی قرار می‌دهد. این کتاب در واقع بر تاثیر بسزای برخی حوادث و اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و دور از ذهن انسان و تلاش او در جهت یافتن دلایل و توضیحات ساده برای وقوع این اتفاقات تمرکز می‌کند. نویسنده تمام این چرخه را «نظریه قوی سیاه» می‌نامد و در این کتاب سعی دارد این نظریه را با زبانی ساده و قابل فهم به خواننده توضیح دهد. کتاب قوی سیاه موضوعات مربوط به علم و دانش، زیبایی شناسی و شیوه‌های مختلف زندگی را مورد بررسی قرار می‌دهد و نویسنده برای شرح نظریه‌های خود از عناصر داستانی و برخی حکایات قدیمی استفاده می‌کند تا بتواند مقصود خود با زبانی ساده به خواننده تفهیم کند. کتاب قوی سیاه به مدت 36 هفته در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار داشت و در سال 2010 نیز ویرایش دوم آن به بازار عرضه شد.

هزاران سال پیش، مردم بر این باور بودند که تمام قوها سفید هستند. اما در سال 1697 میلادی یک محقق هلندی چندین قوی سیاه را در استرالیا کشف کرد و این باور چندین و چند ساله را در یک شب، نقض کرد و آن را به چالش کشاند. از آن زمان به بعد اصطلاح «قوی سیاه» برای توصیف احتمال وقوع اتفاقات به ظاهر غیرممکن مورد استفاده قرار گرفت. نویسنده این اصطلاح را در کتاب قوی سیاه بدین شکل تعریف می‌کند: «قوی سیاه یک اتفاق غیر قابل پیش‌بینی است که همه را غافلگیر می‌کند و می‌تواند تمام فعالیت‌ها‌ و باورهای انسان‌ها را زیر و رو کند». در کنار این مفهوم، یک اتفاق مسلم و پیش‌بینی شده‌ای که به وقوع نمی‌پیوندد نیز قوی سیاه در نظر گرفته می‌شود.

طالب در کتاب خود سه ویژگی اصلی و کلیدی قوهای سیاه را بدین شکل برای خواننده توصیف می‌کند:

  • قوهای سیاه وقایع و اتفاقاتی نادر و دور از انتظار هستند که نمی‌توان انتظار داشت به صورت منطقی و بر اساس رویدادهای گذشته اتفاق بیفتند.
  • قوهای سیاه تاثیرات عمیقی بر جامعه و دنیا خواهند داشت.
  • اگرچه وقایع، غیرقابل پیش‌بینی هستند اما انسان‌ها سعی دارند به تفسیر و توضیح آنها بپردازند.

قوهای سیاه عموما وقایع نامنظم و بی‌نتیجه‌ای نیستند؛ بلکه پدیده‌های مهم و قابل توجهی هستند که جهان پیرامون ما را شکل می‌دهند. بسیاری از وقایع و اتفاقات تاریخی که به شدت جوامع و زندگی ما را تحت تاثیر قرار دادند، در واقع وقایع قوی سیاه بودند. این وقایع مهم شامل جنگ‌های جهانی، سقوط دیوار برلین، حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، ظهور اینترنت، بحران مالی سال 2008 و شیوع ویروس کرونا در سال 2019 هستند. در تمام این موارد، نه هیچکس می‌توانست این وقایع را پیش‌بینی کند و نه می‌توانست تاثیرات چشمگیر آنها را درک و یا انکار کند. اما هدف اصلی این کتاب، پیش‌بینی وقایع قوی سیاه نیست بلکه آماده‌سازی انسان‌ها برای مقابله با رویدادهای غیرمنتظره و منفی و توانایی بهره‌برداری از وقایع مثبت و موثر است. یعنی خواننده در این کتاب یاد می‌گیرد که چگونه می‌تواند خود را با هر اتفاق و پیشامد غیرمنتظره‌ مثبت یا منفی وفق دهد و به راحتی با آن کنار بیاید.

نویسنده در کتاب قوی سیاه سعی دارد انسان‌ها را با برخی ناتوانی‌هایشان از جمله ناتوانی در پیش‌بینی وقایع آشنا سازد و تلاش می‌کند خواننده را قانع کند که با این ناتوانی‌ها کنار بیاید. طالب در این کتاب اذعان دارد که نیازی نیست خودمان را درگیر مسائل و اتفاقات پیچیده‌ کرده و بخواهیم برای هر ماجرایی، دلایل منطقی پیدا کنیم. وقایع تصادفی صرفا یک پیشامد غیرمنتظره هستند و نباید خودمان را درگیر علت وقوع آنها کنیم زیرا تحلیل‌های پیچیده مغز انسان معمولا با خطا و اشتباه همراه هستند و نمی‌شود بر روی آنها حساب کرد. طالب در کتاب قوی سیاه قصد دارد ما را با جهان بینی جدیدی آشنا کند که منطق قالب بر آن در یک جمله خلاصه می‌شود: «سعی نکن همه چیز را متوجه شوی؛ چرا که نمی‌توانی».  معنای مستتر در این جمله این است که به جای آنکه جویای علل وقوع اتفاقات غیرمنتظره باشیم باید سعی کنیم تاثیرات مثبت و منفی آنها را در زندگی و جهان پیرامون خود را درک کنیم.

کتاب قوی سیاه را در واقع می‌توان خط بطلانی بر تمامی عقاید تجربه‌گرا و مدرنیسم امروزی در نظر گرفت؛ زیرا این مکاتب مدرن امروزی بر این باور هستند که با ظهور تکنولوژی و پیشرفت علم، همه چیز قابل پیش‌بینی است. در صورتی که این عقیده از دیدگاه طالب به هیچ عنوان قابل قبول نیست. به عنوان مثال چه کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که ویروسی خطرناک و کشنده به نام کویید 19 می‌تواند تمام دنیا را زیر و رو کرده و همه چیز را کن فیکون کند؟ کتاب قوی سیاه بر این باور است که انسان همیشه سعی دارد بر اساس وقایعی که در گذشته اتفاق افتاده است، آینده را پیش‌بینی کند و سپس بر اساس همین باور پوچ و غلط، گاهی تصمیمات بی‌منطقی می‌گیرد و چشمانش را بر ناتوانی خود در پیش‌بینی آینده می‌بندد. اگر کمی به جهان پیرامون خود توجه کنیم، مسلما می‌توانیم نشانه‌های نظریه قوی سیاه را در جای جای زندگی خود مشاهده کنیم. در واقع نظریه قوی سیاه اذعان دارد که اتفاقات و حوادث غیرمنتظره می‌توانند پیامدهای عجیب‌تری را به دنبال داشته باشند و راه رفتن در یک مسیر تکراری و همیشگی می‌تواند عواقبی را برای انسان به همراه داشته باشد. مخلص کلام کتاب قوی سیاه این است که تصمیم‌گیری و پیش‌بینی‌های ما صرفا بر اساس تجربیات گذشته، محدودیت‌های بسیاری دارد و به انسان اجازه پیشرفت و وسعت دید نمی‌دهد. همانطور که انسان‌های گذشته با دیدن یک قوی سیاه تمام باورهایشان زیر سوال رفت، ما نیز ممکن است با مشاهده برخی موارد ساده اما متفاوت، دچار دوگانگی شویم. بنابراین برای پیشرفت و درجا نزدن باید عقاید قدیمی گذشته را کنار گذاشته و به جهان پیرامون خود طور دیگری بنگریم.

درباره نویسنده کتاب قوی سیاه

کتاب قوی سیاه اثر آقای نسیم نیکلاس طالب، نویسنده، دانشور و تحلیلگر ریسک است که تمام آثار او حول محور مسائلی چون تصادفی بودن، احتمال و عدم قطعیت می‌چرخد. نسیم طالب به عنوان یکی از متفکران بزرگ و صاحب نام قرن بیست و یکم شناخته می‌شود که غالبا بر روی موضوعات فلسفی تحقیق و پژوهش می‌کند. او در سال 1960 میلادی در لبنان متولد شد و در دانشگاه دوفین پاریس در رشته علوم مدیریت به تحصیل پرداخت. این نویسنده مشهور در سال 2007 کتاب قوی سیاه را منتشر کرد که این کتاب به عنوان یکی از 12 کتاب تاثیرگذار پس از جنگ جهانی دوم شناخته می‌شود. طالب علاوه بر کتاب قوی سیاه که بر مفاهیم عدم قطعیت و رسیک‌ پذیری تمرکز دارد، چهار کتاب دیگر نیز به همین سبک و سیاق نوشته است. کتاب‌های «گمراه‌ شده با تصادفی‌گرایی»، «پادشکنندگی»، «تخت پروکروستس» و «پوست در بازی» از دیگر کتاب‌های طالب هستند که هریک در زمان انتشار مورد توجه طیف وسیعی از خوانندگان در سراسر دنیا قرار گرفتند.

ترجمه کتاب قوی سیاه

کتاب قوی سیاه تا کنون به 32 زبان دنیا ترجمه شده است. این کتاب در سال 1393 توسط محمد ابراهیم محجوب به زبان فارسی ترجمه شد و انتشارات آریانا قلم آن را روانه بازار کرد. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های حوزه روانشناسی و کسب و کار است که خواندن آن به کسانی که دوست دارند از تمام فرصت‌های زندگی‌ خود نهایت بهره‌برداری را داشته باشند، به شدت توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب قوی سیاه می‌خوانید:

ما طوری رفتار می‌کنیم گویی قادریم رویدادهای تاریخی را پیش‌بینی کنیم و یا حتی بدتر از آن، گویی قادریم مسیر تاریخ را عوض کنیم. مثلاً قیمت‌های نفت را برای سی سال آینده تخمین می‌زنیم، بدون آن‌که بدانیم حتی نمی‌توانیم آن را برای تابستان آینده پیش‌بینی کنیم. خطاهای فزاینده‌ پیش‌بینی ما در مورد رویدادهای سیاسی و اقتصادی چنان هولناک است که هر بار که به پیشینه‌ تجربی بشر نگاه می‌کنم، باید خودم را نیشگون بگیرم تا مطمئن شوم خواب نمی‌بینم. مسئله‌ی حیرت‌آور، بزرگی خطاهای پیش‌بینی ما نیست؛ بلکه فقدان آگاهی ما از عدم ‌توانایی‌مان در پیش‌بینی کردن است.