معرفی کتاب افسانه کاریزما

7 آبان 1400
نویسنده: اعظم بجاری

کتاب افسانه کاریزما یکی از بهترین و معروف‌ترین کتاب‌ها در حوزه رشد و توسعه فردی بوده که در سال 2012 توسط اولیویا فاکس کابان نوشته شده است.

کتاب افسانه کاریزما از جمله کتاب‌های پرفروش در زمینه آموزش شیوه‌های کاریزماتیک بودن، رشد و توسعه فردی و داشتن شخصیتی مستقل و جذاب است. بخش عمده توجه این کتاب به نحوه کاریزماتیک بودن معطوف شده است و سعی دارد به خوانندگان بیاموزد که افراد، کاریزماتیک به دنیا نمی‌آیند بلکه این خصیصه را در وجود خود پرورش می‌دهند. باور غلطی که در میان مردم رواج دارد این است که گمان می‌کنند تمام افراد موفق و مطرح در زمینه‌های مختلف، به طور مادرزادی و از همان ابتدای تولد دارای شخصیتی کاریزماتیک بوده‌اند. در صورتی که نویسنده در کتاب افسانه کاریزماتیک این عقیده را نقض می‌کند و با ارائه شیوه‌های موثر کاریزماتیک بودن، سعی بر به چالش کشیدن این باور غلط دارد. افرادی که دارای شخصیت کاریزماتیک هستند عموما اشخاص جذابی هستند که به راحتی می‌توانند بر دیگران تاثیر گذاشته و آنها را با خود همراه سازند. انرژی این افراد بسیار مثبت و گیرا است و همه ما در برخورد با افراد کاریزماتیک به صورت غیر ارادی، مجذوب شخصیت آنها می‌شویم. اما علت این امر چیست؟ افراد کاریزماتیک چه ویژگی‌هایی دارند که می‌توانند بی چون و چرا، افراد را به خود جذب کنند؟ اصلا مفهوم کاریزماتیک بودن چیست؟ این‌ها تمام سوالاتی هستند که اولیویا فاکس کابان در کتاب افسانه کاریزما به آنها پاسخ داده و شیوه‌های کاریزماتیک بودن را به شما آموزش می‌دهد.

معرفی کلی کتاب افسانه کاریزما

کتاب افسانه کاریزما (The Charisma Myth) یکی از بهترین کتاب‌ها در حوزه خودیاری، رشد شخصیت و از همه مهم‌تر افزایش اعتماد به نفس و کاریزمای وجودی افراد است. همه ما تا کنون مطالبی درباره کاریزما خوانده‌ایم و اطلاعاتی کلی درباره این مفهوم داریم. کاریزما به معنای داشتن حس جذابیت و گیرایی به شیوه‌ای است که فرد کاریزماتیک به راحتی می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کند. کاریزما در واقع نوعی جاذبه ذاتی و فردی است که تاثیرات جمعی دارد. جذابیت کاریزماتیک در همه موقعیت‌ها به افراد کمک می‌کند و قادر است نظر مخاطب را نسبت به شرایط و موقعیتی که در آن قرار دارد به طور کلی تغییر دهد. از ویژگی‌های بارز افراد کاریزماتیک می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افراد مانند آهنربا به سرعت مجذوب آنها می‌شوند
  • در کسب و کار و شغل خود موفق‌تر هستند
  • قدرت تاثیرگذاری عجیبی دارند
  • دارای اعتماد به نفس بالایی هستند و استرس ندارند
  • در روابط دوستانه و عاشقانه خود بسیار موفق هستند

مسلما همه ما تمام ویژگی‌های بالا را یک جا نداریم و به همین دلیل نمی‌توانیم خود را کاریزماتیک بدانیم. شاید شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر فکر کنید که کاریزماتیک بودن یک ویژگی ذاتی است و افراد کاریزماتیک با این خصیصه به دنیا آمده‌اند. در صورتی که چنین نیست و اولیویا فاکس در کتاب افسانه کاریزما این طرز فکر را به طور کامل رد می‌کند و اذعان دارد که رفتارها و ویژگی‌های کاریزماتیک می‌توانند آموزش داده شوند و هر فرد با توجه به ویژگی‌های شخصیتی خود به نحوی قادر است کاریزماتیک شود و جذابیت فردی خود را افزایش دهد. یعنی شما می‌توانید کاریزماتیک بودن را یاد بگیرید و به تدریج به فردی کاریزماتیک تبدیل شوید. نویسنده در کتاب افسانه کاریزما، سه عنصر اصلی کاریزما را معرفی می‌کند.

  1. حضور مستمر و صمیمی
  2. قدرت
  3. داشتن صمیمیت و حس دلسوزی نسبت به دیگران

شایستگی و توانایی، بدون داشتن صمیمیت و دلسوزی شاید بتواند برای مدت کوتاهی جذاب باشد اما پس از مدتی شما را به یک فرد مغرور و سرد تبدیل می‌کند. صمیمت و دلسوزی نیز بدون داشتن شایستگی و توانایی می‌تواند شما را به یک فرد دوست داشتنی تبدیل کند اما برای کاریزماتیک بودن، کافی نخواهد بود. برای کاریزماتیک بودن باید سه ویژگی بالا را در کنار یکدیگر داشته باشید تا بتوانید میزان تاثیرگذاری خود را افزایش دهید. اما ویژگی‌های بالا دقیقا به چه معنایی هستند؟

حضور مستمر و صمیمی

حضور مستمر و صمیمی به معنای همراهی دیگران و داشتن آگاهی کامل از اتفاقات در حال وقوع است. به عنوان مثال زمانی که در جلسات کاری شرکت نکرده و یا با دوستان خود صحبت نکنید، این امر نشان‌دهنده آن است که شما کاریزماتیک نیستید. بنابراین اولین قدم برای آنکه کاریزماتیک شوید این است که در جمع‌های کاری و دوستانه، حضور مستمر و صمیمی داشته باشید و در بحث‌ها مشارکت کنید.

قدرت

قدرت به معنای توانایی تاثیرگذاری بر جهان پیرامون است و این قدرت بر افرادی که با شما در ارتباط هستند نیز تاثیر می‌گذارد. برای افزایش میزان قدرت خود باید ظاهری جذاب داشته باشید و به واکنش دیگران نسبت به خودتان توجه کنید.

 

صمیمیت و حس دلسوزی

داشتن حس صمیمت و به دلسوزی نسبت به دیگران، نشان‌دهنده حسن نیت شما نسبت به اطرافیانتان است. زمانی که افراد حس کنند، شما به آنها اهمیت می‌دهید و می‌خواهید کمکشان کنید، کاریزمای وجودتان به شدت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین برای تقویت کاریزمای خود سعی کنید نسبت به دیگران دلسوز باشید و تا حد امکان نیز رابطه صمیمانه‌ای با آنها برقرار کنید.

بدین ترتیب کاریزما باعث می‌شود مردم شما را دوست داشته باشند، به شما اعتماد کنند و بخواهند توسط شما رهبری شوند (یعنی در محیط کاری شما رئیس آنها باشید). زمانی که کاریزماتیک باشید، شما تعیین می‌کنید که دنباله‌رو باشید یا در نقش یک رهبر جذاب و تاثیرگذار ظاهر شوید. مردم به راحتی به افراد کاریزماتیک جذب می‌شوند و این ویژگی باعث می‌شود که آنها برای اطاعات و فرمان‌بردرای از شما حاضر باشند و البته این کار را با اشتیاق و علاقه قلبی انجام می‌دهند. در واقع کاریزما ترکیبی از (1) مهارت‌های میان فردی (2) نگرش ذهنی مثبت و (3) مدیریت عاطفی خود و اطرافیان است. نویسنده در کتاب افسانه کاریزما بر این باور است که گوش دادن و صحبت کردن باید کاریزماتیک باشد. گوش دادن کاریزماتیک به این معناست که به گونه‌ای رفتار کنید که فرد مقابل‌تان احساس کند شما به حرف‌هایش اهمیت می‌دهید و قصد کمک به او را دارید. شنونده بودن نیز یکی دیگر از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک است که تاثیر بسیاری بر جذب افراد به شما دارد. شنیدن حرف‌های دیگران، حس درک شدن را به آنها القا می‌کند و باعث می‌شود مجذوب شما شوند. بنابراین برای کاریزماتیک بودن باید سعی کنید شنونده صبور و خوبی باشید تا اطرافیانتان بتوانند به شما اعتماد کنند.

 

درباره نویسنده کتاب افسانه کاریزما

کتاب افسانه کاریزما هنر جذاب بودن در سال 2012 توسط اولیویا فاکس کابان (Olivia Fox Cabane) نویسنده، سخنگو و بنیانگذار Kindearth.tech فرانسوی نوشته شده است. او در سال 1979 در پاریس متولد شده است و پدر مادرش در حوزه‌های مربوط به روانشناسی، بسیار فعال بودند. این کتاب محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اثر اوست که در کل دنیا با استقبال بی‌نظیری از سوی خوانندگان مواجه شد و فروش قابل توجهی داشت. این نویسنده محبوب دارای مدرک حقوق بین‌الملل و تجارت از دانشگاه پانتئون-سوربن پاریس است. وی از همان دوران کودکی به مطالعه موضوعات مربوط به روانشناسی علاقه بسیاری داشت. اولویا فاکس ضمن تحصیلات دانشگاهی خود درباره موضوعات مختلفی از جمله کاریزما، رهبری، چگونگی رفتار با افراد مختلف، عزت نفس و اعتماد به نفس تحقیق و پژوهش می‌کرد. در این میان نیز خودش مطالبی درباره این موضوعات می‌نوشت و به افراد مختلف، مشاوره می‌داد و همچنین در دانشگاه‌های متعددی نیز تدریس می‌کرد. نتیجه تحقیقات چندین ساله اولیویا فاکس منجر به ایده نوشتن کتاب افسانه کاریزما شد که تحریر این کتاب، او را به یکی از نویسندگان تاثیرگذار در سراسر دنیا تبدیل کرد. او در این کتاب، کاریزما و شیوه‌های مختلف کاریزماتیک شدن را به خوانندگان توضیح می‌دهد و بر این باور است که کاریزماتیک بودن یک ویژگی ذاتی نیست؛ بلکه هر فرد می‌تواند با انجام برخی تمرینات این خصیصه را در وجود خود پرورش دهد. اولیویا فاکس در کتاب افسانه کاریزما شیوه‌های جالب و منحصر به فردی را برای کاریزماتیک شدن به خوانندگان آموزش می‌دهد.

ترجمه کتاب افسانه کاریزما

کتاب افسانه کاریزما تا کنون به چندین زبان زنده دنیا ترجمه است و در سال 1398 نیز توسط آقای «علی اکبر جنیدی جعفری» به زبان فارسی ترجمه شد و «انتشارات شباهنگ» آن را روانه بازار کرد. این کتاب دارای 384 صفحه است که به زبانی ساده و شیوا ترجمه شده است. افسانه کایزما در ایران نیز یکی از کتاب‌های محبوب و پرطرفدار در حوزه خودیاری، خودشناسی و مثبت اندیشی است.

 

در بخش‌هایی از کتاب افسانه کاریزما می‌خوانیم:

کاریزما، توانایی جلب توجه و تحسین دیگران است. این مهارت می‌تواند توسعه یابد، اما به نیروی اراده برای ابراز نیاز دارد. افراد کاریزماتیک، حضور، صمیمیت و قدرت دارند. حالت درونی ذهن، زبان بدن را قادر می‌سازد این صفات را به دیگران منتقل کند. تظاهر به داشتن کاریزما به اندازه داشتن آن تاثیر دارد.

تعداد بیشماری از چهره ‎های سرشناس کاریزماتیک سخت تلاش کرده‌اند تا کاریزمای خود را افزایش دهند و آن را گام به گام بهبود بخشند. اما چون ما آنها را در بالاترین سطح کاریزمایشان می‌بینیم، برایمان دشوار است که بپذیریم چنین ستارگانی همیشه این طور اثرگذار نبوده‌اند.

آیا تا به حال حس اعتماد کامل و تسلط بر شرایط را تجربه کرده اید؟ لحظه‌ای به نظرتان برسد که افراد تحت تاثیر شما قرار گرفته‌اند، حتی همان لحظه‌ای که اشخاص پیرامونتان از تعجب در دلشان بگویند وای و غرق حیرت شوند. ما الزاما چنین تجربه‌هایی را کاریزما نمی‌پنداریم و یا خودمان را کاریزماتیک به حساب نمی‌آوریم، زیرا تصور می‌کنیم که افراد کاریزماتیک در هر لحظه از روز جذاب هستند، در حالی که واقعا این طور نیست.