معرفی کتاب پوست در بازی

7 آبان 1400
نویسنده: اعظم بجاری

کتاب پوست در بازی یک اثر کامل و جذاب از نسیم نیکولاس طالب است که محوریت اصلی آن عدم تقارن‌های پنهان در زندگی روزمره است . همان چیزی که از ابتدای تاریخ همراه بشر بوده و هست.

کتاب پوست در بازی (Skin In The Game) در واقع جدیدترین کتاب از نسیم نیکولاس طالب (Nassim Nicholas Taleb) نویسنده صاحب نام آمریکایی است. این اثر، پنحمین کتاب از مجموعه کتاب‌های اینسرتو (Incerto) به نویسندگی نسیم طالب است که اولین کتاب آن در سال 2001 با نام «فریفته تصادفی بودن» منتشر شد.  این مجموعه کتاب‌ها نوعی پروژه شخصی نویسنده هستند که به صورت پیوسته و مرتبط با یکدیگر نوشته شده‌اند. معروف‌ترین کتاب نسیم طالب، کتاب «قوی سیاه» است که تاثیر اتفاقات غیرمنتظره و پیش‌بینی نشده در زندگی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اما نویسنده در کتاب پوست در بازی به اهمیت ریسک پذیری در زندگی می‌پردازد و نام کتاب خود را نیز بر همین اساس انتخاب کرده است. پوست در بازی، شاید در زبان فارسی ملموس و قابل درک نباشد اما در زبان انگلیسی یک اصطلاح است که در ادامه به آن می‌پردازیم. این کتاب به طور کلی درباره ریسک، پاداش و مسئولیت‌پذیری است و به خواننده نشان می‌دهد که در هر شرایطی باید با جنبه‌های منفی و مثبت آن موقعیت مواجه شود و اصطلاحا پوستی در بازی داشته باشد.

معرفی کلی کتاب پوست در بازی

کتاب پوست در بازی نشان دهنده عدم تقارن‌های پنهان در زندگی است و چهار موضوع مهم را در یک موضوع مورد بررسی قرار می‌دهد: 1) عدم اطمینان و قابلیت اتکا و اعتماد به علم و دانش (هم عملی و هم علمی با فرض وجود تفاوت)، 2) تقارن در امور انسانی مانند انصاف، عدالت و مسئولیت‌پذیری 3) اشتراک‌گذاری و تبادل اطلاعات در معاملات 4) منطق و عقلانیت در سیستم‌های پیچیده و در دنیای واقعی. زمانی که فردی پوست در بازی داشته باشد، جدا کردن این چهار مفهوم، امری غیرممکن است. اما اصطلاح پوست در بازی داشتن در فارسی برای ما ملموس و مشخص نیست و در زبان‌های دیگر نیز برای ترجمه آن با چالش‌های بسیاری مواجه شدند و حتی در نسخه آلمانی آن به جای ترجمه، عین عبارت انگلیسی آورده شده است.

این اصطلاح در ترجمه اسپانیایی به «بازی دادن پوست»، در رومانیایی به «وقتی پوستتان درگیر است» و در زبان ترکی نیز به «پوست زیر سنگ» ترجمه شده است. اما اصطلاح انگلیسی Skin In The Game که در زبان فارسی به «پوست در بازی» ترجمه شده است و به معنای آن است که اگر فردی در یک کار، پوست در بازی داشته باشد باید جنبه‌های مثبت و منفی، سود و زیان و همچنین عواقب آن را بپذیرد. یعنی اگر به دنبال پاداش و نتیجه مطلوب هستید، باید ریسک‌ها و خطرات آن را نیز متحمل شوید و توقع نداشته باشید که دیگران، تاوان تمام اشتباهات شما را پس بدهند. این اصطلاح در اصل و ریشه خود به معنای «مدیریت ریسک» و «مسئولیت پذیری» است. پوست در بازی داشتن قانون ساده‌ای است که با تکیه بر آن می‌توان انصاف، عدالت و نوع دوستی انسان‌ها را مورد سنجش قرار داد. کسی که پوستش در بازی نباشد به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و اشتباهاتش هیچ‌گاه به ضررش تمام نمی‌شوند. قانون پوست در بازی تنها مربوط به ضرر و زیان نیست؛ یعنی زمانی که منفعت بزرگی نیز در کار باشد، شما هم مشمول آن خواهید بود. این در سود و ضرر صدق می‌کند و افراد باید در هر شرایطی پوستشان در بازی گرفتار باشد.

در کتاب پوست در بازی نویسنده پنج درس اصلی را به خواننده می‌آموزد:

درس اول: پوست در بازی به معنای انجام دادن است نه صبحت درباره آن

پوست در بازی داشتن با خواندن این کتاب یا صحبت درباره آن به دست نمی‌آید بلکه باید آن را تمرین کنید. اگر می‌خواهید تجربه کسب کنید و به نتایج واقعی برسید باید خود را در موقعیت‌ آن قرار دهید و ریسک کنید. یعنی گاهی اوقات باید اشتباه کنید و از آنها درس بگیرید. این روش بهترین و تنها روش برای پوست داشتن در بازی و ایجاد تغییر و تحول در زندگی‌تان است.

درس دوم: باید میان عمل و پیامدها تقارن وجود داشته باشد

نویسنده در کتاب پوست در بازی معتقد است که برای داشتن جامعه‌ای پویا و شکوفا باید این قانون طلایی که اذعان دارد: «با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود» را کنار بگذارید. در عوض به جای آن باید قانون نقره‌ای «با دیگران طوری رفتار نکنید که دوست ندارید آنها با شما رفتار کنند». اما چرا قانون نقره‌ای از قانون طلایی بهتر است؟ دلیل این امر آن است که ما نمی‌دانیم چه چیزی برای دیگران خوب است. اما مطمئنا می‌دانیم که چه چیزی برای دیگران بد و مضر است. همه ما می‌دانیم که فریب دادن، ظلم به دیگران و دروغگویی به آنها آسیب می‌زند پس باید سعی کنیم از انجام این کارها اجتناب کنیم.

درس سوم: زنده بودن به معنای ریسک کردن است

شما عاشق شغل دنج و راحت خود هستید و به افرادی که به تازگی یک کسب و کار را شروع می‌کنند، می‌خندید؟ شاید به عنوان کارمند، هر روز برخی کارهای تکراری و کسل‌کننده را انجام می‌دهید و در صورت بیرون آمدن از جایی که در آن کار می‌کنید، ضرر زیادی را متحمل می‌شوید. نویسنده در کتاب پوست در بازی بر این باور است که کارمند بودن در جامعه امروزی نوعی بردگی مدرن است که احساس آزادی کاذب و امنیت غیرواقعی به شما می‌دهد. شاید در شغل خود احساس راحتی می‌کنید اما اگر اتفاقی بیفتد، از کار خود اخراج می‌شوید و مسلما دوره سختی را پیش رو خواهید داشت. علاوه بر آن نیز حس اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید. بنابراین برای زندگی در دنیای امروزی نباید مانند یک توله سگ تربیت شده رفتار کنید باید با ریسک‌پذیری به گرگ تبدیل شوید. اما چگونه می‌توان از نگرانی درباره موقعیت کنونی و آینده خود دست برداریم و مانند یک گرگ باشیم؟ برای گرگ بودن و ریسک‌پذیری باید دو نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  • غیرقابل جایگزین باشید: اگر غیاب شما در جایی که کار می‌کنید، منجر به عقب افتادن کارها شود آنگاه ارزشمندتر هستید و هیچگاه در معرض اخراج شدن قرار نمی‌گیرید.
  • تا زمانی که می‌توانید یک چیز را اجاره کنید و صاحب آن نشوید: مسلما صاحب یک قایق بودن احساس خوبی دارد اما داشتن دوستی که قایق دارد، بهتر است. شما تمام حس لذت راندن یا سوار شدن یک قایق را تجربه می‌کنید بدون آنکه به مشکلات آن کاری داشته باشید.

درس چهارم: دیگران نیز از اشتباهات شما آسیب می‌بینند

خانواده، دوستان و افردی که با آنها در ارتباط هستید و به نوعی بر روی شما حساب می‌کنند در زمان شکست و ناکامی شما، آنها نیز شکست می‌خورند و ممکن است آسیب ببینند. برعکس این امر نیز صادق است و در زمان کسب موفقیت شما، آنها نیز خوشحال و راضی هستند. یعنی عواقب کارهای ما بر دیگران نیز تاثیراتی خواهد داشت. نویسنده در کتاب پوست در بازی اذعان دارد که بهترین راه برای جلوگیری از بروز عواقب ناگوار ریسک‌ها این است که شرایط را به خوبی بسنجیم و در نهایت بپذیریم که تمام اقدامات ما عواقبی را به دنبال خواهند داشت. به خاطر داشته باشید که اقدامات و کارهای شما عواقبی را برای خانواده‌تان به دنبال دارد. به عنوان مثال زمانی که جرمی مرتکب شوید و به زندان بیفتید، مسلما بر زندگی خانواده‌تان تاثیراتی خواهد داشت. نویسنده در کتاب پوست در بازی بر این باور است که انسان‌ها باید ریسک‌پذیر باشند اما پیش از قبول ریسک باید عواقب آن را در نظر بگیرند.

درس پنجم: از تجارب دیگران استفاده کنید

اگرچه ریسک‌پذیری ویژگی خوب و مثبتی است اما نباید بدون فکر و مشورت انجام شود. پیش از آنکه ریسک کاری را قبول کنید ابتدا درباره آن تحقیق کرده و با افراد با تجربه مشورت کنید. استفاده از تجارب دیگران می‌تواند خطرات ریسک شما را کاهش داده و از خسارات بعدی جلوگیری کند. این بدان معناست که باید به صورت منطقی و عقلاتی ریسک‌ کنید و هرگز بدون فکر کاری را انجام ندهید. برای شکست آماده باشید اما پیش از آن تمام جوانب را در نظر بگیرید و از تجارب اطرافیان خود بهره ببرید. تجربه و مهارت تنها از طریق مطالعه به دست نمی‌آید، برای رشد و موفقیت باید گاهی ریسک کنید اما به صورت منطقی.

نویسنده در کتاب پوست در بازی بر این باور است که هیچ تغییر و تحولی بدون داشتن پوست در بازی به دست نمی‌آید. معنای این جمله آن است که چیزی که در ظاهر ممکن است ناموفق و ناکارآمد به نظر برسد، شما را در برابر مشکلات و سختی‌های آینده، قوی‌تر و مقاوم‌تر می‌سازد. مهم‌ترین قدم در ریسک‌ کردن این است که خود را برای شکست یا موفقیت آماده کنید و بپذیرید که هر نتیجه‌ای حاصل شود (چه مثبت و چه منفی) شما باید مسئولیت‌ کارهای خود به عهده بگیرید. 

درباره نویسنده کتاب پوست در بازی

کتاب پوست در بازی اثر آقای نسیم نیکلاس طالب، نویسنده، دانشور و تحلیلگر ریسک است که تمام کتاب‌های او درباره موضوعاتی مانند تصادفی بودن، احتمال و عدم قطعیت است. نسیم طالب به عنوان یکی از متفکران بزرگ و صاحب نام قرن بیست و یکم شناخته می‌شود که غالبا بر روی موضوعات فلسفی تحقیق و پژوهش می‌کند. او در سال 1960 میلادی در لبنان متولد شد و در دانشگاه دوفین پاریس در رشته علوم مدیریت به تحصیل پرداخت. طالب در کتاب‌های خود عمدتا بر مفاهیم عدم قطعیت و رسیک‌ پذیری تمرکز دارد و علاوه بر کتاب پوست در بازی، چهار کتاب دیگر نیز به همین سبک و سیاق نوشته است. کتاب‌های «گمراه‌ شده با تصادفی‌گرایی»، «پادشکنندگی»، «تخت پروکروستس» و «قوی سیاه» از دیگر کتاب‌های طالب هستند که هریک در زمان انتشار مورد توجه طیف وسیعی از خوانندگان در سراسر دنیا قرار گرفتند. کتاب پوست در بازی نسیم طالب به عنوان پر مخاطب‌ترین کتاب‌ فهرست پرفروش‌ترین‌های نیویورک تایمز است که در سال 2018 منتشر شد.

ترجمه کتاب پوست در بازی

کتاب پوست در بازی در سراسر دنیا به زبان‌های مختلفی ترجمه شده است و در ایران نیز به صورت مشترک توسط آقایان«سعید رمضانی» و «هادی بهمنی» به زبان فارسی ترجمه شد و «نشر نوین» نیز آن را روانه بازار کرد.

جملاتی از کتاب:

  • شما هیچ‌گاه نمی‌توانید کسی را کاملا قانع کنید که اشتباه می‌کند؛ تنها واقعیت می‌تواند او را قانع کند.
  • با هر فردی که ملاقات می‌کنید مهربان باشید. اما اگر کسی با شما از موضع قدرت برخورد کرد، از موضع قدرت با او برخورد کنید.
  • با دیگران طوری رفتار نکنید که اگر با شما انجام آنطور رفتار شود، باعث ناراحتی شما شود. این جوهر اخلاق است.