بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک

5 آبان 1400
نویسنده: سینا (مطهر) اکبر

برای شروع یک کسب‌وکار جدید، بهترین کار بالا بردن دانش و آگاهی مورد نیاز در رابطه با بازار عرضه محصول یا خدماتتان است. به بیانی دیگر شما لازم دارید تا دانش خوبی از بازاریابی داشته باشید.

بازاریابی در حقیقت یک مؤلفه ضروری در طول توسعه محصول، رشد فروش یا توزیع خرده‌فروشی است. اما اگر بخواهیم کمی ریزبینانه تر به این مبحث دقت کنیم باید بگوییم که بازاریابان درواقع انگشت خود را روی نبض شخصیت مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند؛ چراکه برای موفقیت در کسب‌وکار شما به آگاهی از نیاز مصرف‌کننده لازم دارید. در بازاریابی کسب و کارهای کوچک ابتدا باید تنها موارد اساسی را مدنظر قرارداد و متمرکز بود. ما در این مقاله شما را با چگونگی بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک آشنا خواهیم کرد. تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف بازاریابی چیست؟

بهتر است قبل از هر چیز تعریفی از بازاریابی داشته باشیم. جالب است بدانید که تعریف این واژه هر سه سال توسط گروهی دانشمند در این زمینه یک‌بار بررسی و در صورت نیاز اصلاح می‌شود. به‌طورکلی بازاریابی اجرای فعالیت‌هایی در فضای کسب‌وکار است که جریان کالا و خدمات را از تولیدکننده به سمت مصرف‌کننده هدایت می‌کند. در این فرآیند، کشف خواسته‌ها و نیاز اصلی مشتری، توانایی برقراری ارتباط و قدرت تحویل و تبادل ارتباط، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بازاریابی یک‌راه حل نیست بلکه یک متد است. نگرش بازاریابی این است که شما به دموگرافی یا آمار نگاری مشتری نیاز دارید. البته لازم است بدانید که تاکنون اساتید این عرصه تعاریف بسیار گسترده‌ای برای آن بیان کرده‌اند. همچنین بازار یابی کسب و کارهای کوچک که در ابتدای کار خود قرار دارند ممکن است کمی متفاوت باشد.

تحقیق در بازاریابی

تحقیق در بازاریابی همان جمع‌آوری اطلاعات در مورد بازار هدف محسوب می‌شود. شما با جمع‌آوری اطلاعات این شانس را به خود می‌دهید که اصلی‌ترین نیازهای جامعه هدف خود را بررسی کنید. پس از جمع‌آوری این اطلاعات با آنالیز آن تحقیقات می‌توانید بفهمید که خودتان به چه ابزارهایی نیاز دارید و همچنین نیاز اصلی مشتری چیست. بازاریابی تابعی است که مصرف‌کننده و مشتری را از طریق اطلاعاتی که برای شناسایی و تعریف فرصت‌ها و مشکلات بازاریابی استفاده می‌شود به بازاریاب پیوند می‌دهد. تحقیقات بازاریابی، اطلاعات مورد نیاز برای پرداختن به این موضوعات را مشخص می‌کند. روش جمع‌آوری اطلاعات را طراحی کرده و فرایند جمع‌آوری داده‌ها را مدیریت و پیاده‌سازی می‌کند. تحقیق در بازاریابی کسب و کارهای کوچک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هدف بازاریابی چیست

هدف بازاریابی چیست؟

اکنون می‌خواهیم بدانیم که هدف از بازاریابی چیست؟ می‌دانیم که بازاریابی فرآیند جذب افراد به محصول یا خدمات شرکت شما است. این امر از طریق تحقیقات بازار، تجزیه‌وتحلیل و درک منافع مشتری ایده‌آل شما اتفاق می‌افتد. بازاریابی به کلیه جنبه‌های یک تجارت، ازجمله توسعه محصول، روش‌های توزیع، فروش و تبلیغات مربوط می‌شود. درواقع هدف اصلی بازاریابی جذب مشتری از طریق پیام‌رسانی، به برند شما است. در حالت ایده آل این پیام‌رسانی برای مخاطبان هدف شما مفید و آموزشی خواهد بود. اما هدف از بازاریابی کسب و کارهای کوچک در شروع کار، پاسخ به این سؤال‌ها است: کجا، چه زمان و چگونه مشتری ما می‌خواهد با تجارت ما ارتباط برقرار کند. درنهایت تمام این موضوعات مطرح‌شده، هدف از بازاریابی بالا بردن فروش محصول یا خدمات شرکت محسوب می‌شود. اگر می خواهید با انواع بازاریابی آشنا شوید پیشنها می‌دهیم، نگاهی به مطلب انواع بازاریابی داشته باشید.

بازاریابی و تبلیغات

اگر بازاریابی را به یک چرخ تشبیه کنیم، تبلیغات پره‌های چرخاننده آن محسوب می‌شود. همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم، بازاریابی مستلزم توسعه محصول، تحقیقات در بازار، توزیع محصول، استراتژی فروش، روابط عمومی و پشتیبانی مشتری است. اگر می‌خواهید بازاریابی کسب و کار کوچک خود را آغاز کنید، باید بدانید که تبلیغات هوشمندانه یکی از مولفه های مهم آن محسوب می‌شود. بهتر است بدانید که امروزه تبلیغات یکی از پرقدرت‌ترین ابزارهای مدیریتی در بازاریابی محسوب می‌شود. یک تبلیغات موثر و هدفمند می‌تواند این نتایج را در بر داشته باشد:

  • افزایش نوع مصرف مشتری
  • افزایش مقدار خرید مشتری
  • جلب نسل جدید مشتری
  • مبارزه با اهداف مخالف

در تبلیغات، داشتن یک شعار مناسب، در راه رسیدن به هدفتان کمک زیادی می‌کند.

موارد کلیدی در بازاریابی

در زمینه بازاریابی شما باید 4 اصل مهم را به‌خوبی بررسی کنید. این چهار اصل کلیدی عبارتند از: محصول انتخابی، قیمت، مکان و پیشرفت. در ادامه سعی می‌کنیم هرکدام از این موارد را با مثال برای شما به‌اختصار توضیح دهیم.

محصول انتخابی

بیایید بگوییم که شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار کوچک، برای محصول تولیدی یا انتخابی خود ایده‌ای دارید. خوب بعد چه؟ اگر بلافاصله شروع به فروش آن کنید، احتمالاً موفق نخواهید شد. حتما باید به بازاریابی کسب و کار کوچک متمرکز شوید. برای شروع شما به تیم بازاریابی خود نیاز دارید تا تحقیقات بازار را انجام داده و به برخی از سؤالات مهم پاسخ دهید: مخاطب هدف شما کیست؟ آیا بازار مناسب این محصول است؟ چه پیام‌رسانی باعث افزایش فروش محصول می‌شود و بر روی کدام سیستم‌عامل‌ها؟ چگونه توسعه‌دهندگان محصول شما باید محصول را تغییر دهند تا احتمال موفقیت را افزایش دهند؟ گروه‌های هدف درباره محصول چه فکری می‌کنند و چه سؤال و یا تردیدی دارند؟ بازاریابان از جواب این سؤالات برای کمک به مشاغل در درک تقاضای محصول و افزایش کیفیت محصول با ذکر نگرانی‌های ناشی از گروه هدف، در نظرسنجی استفاده می‌کنند.

قیمت

یکی از موارد مهم در بازاریابی کسب و کار کوچک تعیین قیمت محصول به شمار می‌رود. پس از بررسی‌های مرتبط با محصول انتخابی، تیم بازاریابی شما قیمت محصولات رقبا را بررسی می‌کند و یا از گروه‌های متمرکز و نظرسنجی‌ها استفاده می‌کند تا تخمین بزند مشتری ایده‌آل شما حاضر است آن مبلغ را برای محصول شما پرداخت کند یا نه. باید به این موضوعات دقت کنید که اگر قیمت آن را خیلی زیاد کنید، مشتری ثابت خود از دست خواهید داد؛ اگر قیمت آن را خیلی پایین بگذارید، پول بیشتری از آنچه به دست می‌آورید از دست خواهید داد. خوشبختانه بازاریابان می‌توانند از تحقیقات صنعت و تجزیه‌وتحلیل مصرف‌کننده استفاده کنند تا دامنه قیمتی مناسب را ارزیابی کنند.

مکان

بسیار مهم است که بخش بازاریابی شما از درک و تجزیه‌وتحلیل‌ها در مورد مصرف‌کنندگان مشاغل شما استفاده کند تا پیشنهادی در مورد چگونگی و فروش محصولات شما ارائه دهد. شاید آن‌ها معتقدند که یک سایت تجارت الکترونیکی بهتر از یک محل خرده‌فروشی کار می‌کند، یا برعکس. ممکن است آن‌ها بتوانند بینش‌هایی را در مورد مکان‌های مناسب برای فروش محصول شما چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی ارائه دهند. در بازاریابی کسب و کارهای کوچک نیز انتخاب مکان برای شروع کار بسیار مهم است.

پیشرفت

پس از موفقیت بازاریابی کسب ‌و کار کوچک حتما شما اکنون دیگر انتظار پیشرفت و ترقی را دارید. در حقیقت پیشرفت در کار، هدف نهایی تمام مراحل طی شده در بازاریابی محسوب می‌شود. اگر تیم بازاریابی شما انتخاب مناسبی از محصول، قیمت، مکان و البته نوع تبلیغ داشته باشد، پس از مدت کوتاهی شاهد پیشرفت‌هایی هرچند کوچک خواهید بود.

سخن پایانی

برای آغاز یک کسب‌وکار کوچک، بازاریابی درست و هوشمندانه مهم‌ترین قدم محسوب می‌شود. برای بازاریابی کسب و کارهای کوچک خوب است تا ابتدا اطلاعات مهمی در رابطه با نیاز مشتری کسب کنید. پس از جمع‌آوری اطلاعات با آنالیز آن‌ها می‌توانید به ابزارهای مورد نیاز ضروری برسید. تبلیغات نیز بخش بزرگی از موفقیت در کسب‌وکار کوچک را دربرمی گیرد. اگر گروه بازاریابی شما تمام موارد نیاز مشتری و عرضه بازار را به‌درستی پیش ببرد، پس از طی مدت کوتاهی به پیشرفت و ترقی ‌خواهید رسید.