انواع بازاریابی ویدیویی

5 آبان 1400
نویسنده: نردبون

علم بازاریابی یا مارکتینگ علمی گسترده و وسیع بوده که هدف اصلی آن جذب مشتری و معرفی محصولات و خدمات یک کسب و کار است. بازاریابی دارای شیوه‌های متعدد و متنوعی است که بازاریابان و شرکت‌ها با تکیه بر آنها بازاریابی محصولات خود را انجام می‌دهند.

یکی از این شیوه‌های بسیار کاربردی و موثر در بازاریابی که بازدهی بسیار بالایی دارد و موجب رونق کسب و کار می‌شود، بازاریابی ویدیویی است. در این روش، دیگر شرکت‌ها با استفاده از تبلیغات شفاهی اقدام به جذب مشتری نمی‌کنند؛ بلکه با ارائه فیلم‌ها و ویدیوهای جذاب سعی می‌کنند نظر مخاطب را به شرکت یا نام تجاری خود جلب کنند.

بازاریابی ویدیویی چیست؟

بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ (Video Marketing) تعریف سخت و پیچیده‌ای ندارد و اگر بخواهیم آن را به صورت کوتاه تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم که بازاریابی ویدیویی به معنای استفاده از ویدیو یا فیلم به منظور تبلیغ یا ارتقای نام تجاری، محصولات و خدمات یک کسب و کار است. شما در مطلب بازاریابی ویدیویی و اهمیت آن در کسب و کار می‌توانید بیشتر با این مفهوم آشنا شوید.

انواع بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی یکی از قدرتمندترین ابزارهای بازاریابی است که تاثیر بسیاری بر مخاطب خواهد گذاشت و به احتمال بسیار زیاد او را به یک مشتری وفادار تبدیل خواهد کرد. هدف کلی بازاریابی دقیقا همین است که یک مخاطب معمولی را با استفاده از شگردهای بازاریابی به یک مشتری وفادار تبدیل کند. در گذشته این امر برای شرکت‌ها و بازاریابان بسیار دشوار بود اما امروزه با استفاده از شیوه‌های جدید و نوین بصری مانند بازاریابی ویدیویی این کار بسیار ساده شده و بازدهی آن نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. بازاریابی ویدیویی علاوه بر جذب مشتری، بر برندینگ یا برندسازی نیز تاثیرات بسزایی دارد و موجب آگاهی مخاطب از فعالیت‌های یک نام تجاری می‌شود. در ادامه این مطلب هر آنچه که باید درباره تاثیر بازاریابی ویدیویی بر کسب و کار بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.

بازاریابی ویدیویی انواع گوناگونی دارد و با اهداف مختلفی ساخته می‌شود. انواع بازاریابی ویدیویی شامل موارد زیر است:

معرفی محصول

یکی از انواع ویدیو مارکتینگ که رایج‌ترین نوع آن محسوب می‌شود، معرفی محصولات و خدمات یک کسب و کار است. در این نوع ویدیوها معمولا ویژگی‌ها و کارکردهای یک محصول به طور کامل معرفی می‌شوند و بدین ترتیب، مشتری به خرید آن محصول ترغیب شده و به احتمال زیاد اقدام به خرید از شما می‌کند. این دقیقا همان چیزی است که شما می‌خواهید.

ویدیوهای آموزشی و توضیحی

این ویدیوها به سوالات رایج و متداول درباره محصولات و خدمات شما پاسخ می‌دهد. برای تهیه ویدیوی آموزشی و توضیحی ابتدا باید فهرستی از سوالات رایج مشتریان خود تهیه کنید و سپس به صورت شفاف و دقیق به آنها پاسخ دهید. بدین ترتیب با ساخت چنین ویدیویی، مشتریان متوجه می‌شوند که شما چقدر به آنها اهمیت می‌دهید و بیشتر به شما اعتماد می‌کنند.

مصاحبه

ویدیوهای مصاحبه‌ای، شامل انجام مصاحبه و گفتگو با مخاطبانی است که از محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند. مشتریان در طول این ویدیو، تجارب خود در تعامل یا خرید از شرکت شما را تعریف می‌کنند. این کار می‌تواند موجب جلب اعتماد و افزایش فروش شود. بهترین پلتفرم برای اشتراک‌گذاری چنین ویدیوهایی، اینستاگرام و یوتیوب است.

وبینارها

وبینارها، سمینارهایی هستند که به صورت آنلاین و از طریق اینترنت انجام می‌شوند. شما به عنوان میزبان جلسه با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و درباره یک موضوع خاص صحبت می‌کنید، به سوالات پاسخ می‌دهید، محصولات خود را معرفی می‌کنید و یا با کارشناسان کسب و کار خود مصاحبه می‌کنید.

ویدیوهای مربوط به تبلیغ نام تجاری

این نوع ویدیوها شما را به مخاطبانتان معرفی می‌کنند و ارزش‌های شرکت شما را در ذهن مخاطب برجسته می‌سازند. این ویدیو برای کسب و کار شما بسیار حیاتی و تعیین کننده است، پس سعی کنید آن را به خوبی ضبط کنید تا بتوانید تاثیرات مثبت آن را مشاهده کنید.

نحوه ساخت و پیاده سازی بازاریابی ویدیویی

برای دستیابی به نتیجه مطلوب از ساخت ویدیو برای کسب و کار خود صرفا هدف این نیست که ویدیویی ضبط کنید و آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. یک استراتژی بازاریابی ویدیویی مناسب باید دارای برنامه‌ریزی دقیق باشد تا بتواند موجب جلب توجه مخاطبان و افزایش فروش شود. استراتژی بازاریابی ویدیویی باید به صورت زیر باشد:

هدف خود را تعریف کنید

به طور کلی، استراتژی ویدیو مارکتینگ شما باید توجه مخاطب را جلب کند یا چیزی را به او آموزش دهد. هدف شما باید با توجه به آن چیزی که برای شما و مخاطبتان بیشترین میزان اهمیت را دارد، انتخاب و تعیین شود. بنابراین برای دستیابی به نتیجه مطلوب ابتدا باید هدف ویدیوی خود را مشخص کنید. این هدف می‌تواند ایجاد آگاهی مخاطبان از نام تجاری، تبلیغ محصولات یا خدمات باشد.

مخاطب خود را بشناسید

برای برقراری ارتباط موثر با مخاطبان، ابتدا باید درباره آنها تحقیق کنید. شما باید ابتدا مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و از نیازها و خواسته‌های آنها مطلع شوید. زمانی که دغدغه و نیاز مخاطبان را درک کنید، آنگاه می‌توانید در صدد رفع نیاز آنها برآیید و دقیقا همان چیزی که دنبالش هستند را به آنها ارائه دهید.

نوع ویدیوی خود را مشخص کنید

پس از آنکه مخاطبان و نیازهای آنان را به خوبی شناختید، حال باید نوع ویدیوی خود را انتخاب کنید. شما می‌توانید از انواع بازاریابی ویدیویی که در بخش قبل معرفی کردیم، یک نوع ویدیو را متناسب با مخاطب و نوع نیاز او انتخاب کرده و ضبط ویدیو را شروع کنید.

پلتفرم اشتراک گذاری ویدیو خود را مشخص کنید

پس از ضبط ویدیو، مهم‌ترین قدم در بازاریابی ویدیویی انتخاب پلتفرم مناسب برای اشتراک گذاری ویدیوها است. شما باید ویدیوهای خود را در پلتفرم‌هایی آپلود کنید که مخاطبان به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند و بتوانند آنها را تماشا کنند. شما می‌توانید این کار را از طریق شبکه‌های موجود خود یعنی ایمیل و یا وبلاگ‌ها شروع کنید. اما پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام، فیسبوک یا لینکدین نیز با توجه به نوع مخاطبان، گزینه‌های بسیار خوبی برای اشتراک گذاری ویدیوهای شما هستند.

مزایای بازاریابی ویدیویی

مزایای استفاده از بازاریابی ویدیویی در کسب و کار

مزایای استفاده از ویدیو مارکتینگ برای رونق یک کسب و کار و افزایش میزان فروش، بسیار زیاد است. برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از استراتژی بازاریابی ویدیویی در کسب و کار، شامل موارد زیر است:

برقراری ارتباط با مخاطبان

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از بازاریابی ویدیویی در کسب و کار این است که شما به راحتی می‌توانید از طریق این ویدیوها با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. امروزه بخش عمده‌ای از تلاش‌های بازاریابی یک شرکت بر جلب اعتماد مخاطبان معطوف شده است. ویدیو، پلی است که می‌تواند آنچه که می‌گویید را به آنچه که واقعا هستید، پیوند دهد و اعتماد مخاطب را جلب کند. ویدیو همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا مشتریان پشت پرده و نظاره‌گر نیز با نام تجاری شما آشنا شوند و ترغیب شوند که حتی برای یک بار هم که شده از شما خرید کنند.

تاثیرات مثبت بر سئو

ویدیو یک معدن طلای سئو (SEO) است که به ایجاد بک لینک در سایت‌تان، افزایش لایک و اشتراک گذاری (که می تواند بر رتبه‌بندی جستجو تأثیر بگذارد) و ایجاد ترافیک در سایت شما کمک بسیاری می‌کند. فراموش نکنید که یوتیوب متعلق به گوگل است، بنابراین حتما فیلم های خود را در یوتیوب آپلود کرده و رتبه آنها را با استفاده از کلمات یا عبارات کلیدی و برچسب گذاری، در موتور جستجوی گوگل افزایش دهید. با این کار ویدیوی شما شانس بیشتری در نمایش صفحات جستجوی گوگل خواهد داشت و بدین ترتیب میزان بازدید آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

فیلم‌ها امکان حفظ اطلاعات را افزایش می‌دهند

اگر مشتریان شما فقط چیزی را بشنوند، احتمالا حدود 10% از این اطلاعات را تا سه روز بعد به خاطر دارند. در مقابل، اگر آنچه که می‌شنوند با تصاویر مرتبط همراه باشد، سه روز بعد به طور متوسط 65% از این اطلاعات در ذهنشان تثبیت می‌شود. بنابراین ویدیو می‌تواند تاثیر بسیاری بر ماندگاری اطلاعات، محصولات و خدمات شرکت شما در ذهن مخاطبانتان داشته باشد و شما در خاطر آنها پررنگ سازد.

جذب مشتریان جدید

یکی دیگر از مزایای استفاده از بازاریابی ویدیویی این است که ویدیوهای جذاب شما نه تنها موجب جذب مخاطبان و مشتریان فعلی شرکت‌تان می‌شود بلکه این ویدیوها می‌توانند توجه مخاطبان و بازدیدکنندگان دیگر را نیز به خود جلب کنند و آنها را به مشتریان بالقوه و چه بسا مشتریان وفادار شما تبدیل کنند.

ویدیو متناسب با سلیقه اکثر مخاطبان است

اکثر مخاطبان ترجیح می‌دهند برای آشنایی با یک محصول، ویدیوی معرفی آن را تماشا کنند تا اینکه یک متن طولانی را بخوانند. بنابراین ساخت ویدیوهای جذاب برای معرفی محصولات می‌تواند یکی از استراتژی‌های موثر در بازاریابی ویدیویی و در نهایت افزایش میزان فروش شود. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید میزان فروش محصولات خود را افزایش دهید، حتما برای محصولات و خدمات خود، ویدیوهای معرفی تهیه کنید. زیرا تجربه نشان داده است که احتمال خرید مشتری پس از تماشای ویدیو، 64 الی 85 درصد افزایش پیدا می‌کند. یعنی ویدیو می‌تواند تاثیرات بالقوه‌ای بر احتمال خرید مشتری و همچنین افزایش میزان فروش شما داشته باشد.

سخن پایانی

ما در این مطلب مفهوم بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید، بازاریابی ویدیویی یکی از زیرشاخه‌های بازاریابی اینترنتی است که «ویدیو» ابزار اصلی آن محسوب می‌شود. یعنی یک شرکت و یا نام تجاری برای بازاریابی، معرفی و فروش محصولات خود از ویدیوهای مختلف استفاده می‌کند. بازاریابی ویدیویی تاثیر چشمگیری بر رونق کسب و کار شما خواهد داشت و یکی از شیوه‌های پرکاربرد در بازاریابی اینترنتی به حساب می‌آید که بازدهی بسیار بالایی دارد. نظر شما در این باره چیست؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در پایین این پست با ما در میان بگذارید.