داستان گویی در کسب و کار و هرآنچه که باید در مورد آن بدانید!

5 آبان 1400
نویسنده: نردبون

حتما برایتان پیش آمده که در مکان عمومی با فردی غریبه از طریق داستان‌گویی ارتباط برقرار کنید. به‌عنوان مثال در تاکسی، اتوبوس، مطب دکتر و هر جای دیگر با افرادی ملاقات کرده و از طریق داستان‌گویی، شروع به صحبت با یکدیگر می‌کنید. این صحبت گاهی به آشنایی و ارتباط صمیمانه می‌انجامد. افراد هوشمند از داستان گویی در کسب و کار خود بهره گرفته و به فروش بالاتری می‌رسند.

در زبان عامیانه معمولا از اصطلاح «از هر دری سخنی» استفاده می‌شود؛ یعنی افراد با گفتن داستان و حکایات مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین شیوه داستان گویی یکی از روش‌های موثر در برقراری ارتباط افراد با یکدیگر است. پس جای تعجبی هم نیست که افراد هوشمند و صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف نیز از این روش قدیمی اما موثر برای جذب مشتری و رونق کسب و کار خود استفاده کنند. داستان گویی در کسب و کار اکنون به یک روش رایج و متداول برای برقراری ارتباط با مشتریان تبدیل شده است و در بازاریابی محصولات و خدمات، نقش حائز اهمیتی را ایفا می‌کند. اما شیوه داستان گویی در کسب و کار دقیقا یعنی چه و چگونه می‌توانیم از این شیوه برای افزایش فروش محصولات خود استفاده کنیم؟ در ادامه این مطلب همه آن چیزی که باید درباره داستان سرایی در کسب و کار بدانید را به شما توضیح خواهیم داد.

داستان گویی در کسب و کار به چه معناست؟

انسان‌ها از زمان‌های گذشته همیشه به داستان سرایی و قصه گویی عادت داشتند و داستان گویی در واقع یکی از بخش‌های جدایی ناپذیر زندگی بشر و ارتباطات روزمره است. اما برخی داستان‌ها، معنا و مفهومی فراتر از سرگرمی و وقت گذرانی دارند. در حقیقت داستان سرایی یکی از مهارت‌های تجاری مهم است که اگر به صورت دقیق و حرفه‌ای به‌کار گرفته شود، می‌تواند از طریق شیوه‌های بسیاری مانند بهبود وفاداری مشتری، ایجاد یک استراتژی بازاریابی قوی، افزایش سود و مواردی از این قبیل، موجب رونق یک کسب و کار شود.

اما داستان گویی در کسب و کار (Storytelling) با هدف برقراری ارتباط موثر با مخاطب و در نهایت جلب توجه آنها انجام می‌شود. داستان سرایی یک هدف است و کسب و کارهای باهدف نیز مورد توجه قرار می‌گیرند و وفاداری مشتریان را به دست می‌آورند. بنابراین برای جلب رضایت و وفاداری مشتری، تنها داشتن محصولات و خدمات کافی نیست بلکه شرکت و کسب و کار شما باید داستانی برای گفتن داشته باشد تا بتواند توجه طیف وسیعی از مشتریان را به خود جلب کند. داستان‌ سرایی در کسب و کار به معنای گفتن داستان و حکایات عادی و روزمره نیست؛ بلکه به معنای روایت داستان کسب و کار و برند شخصی شماست. تعریف داستان‌های کوتاه و جذاب از کسب و کارتان، بخش قابل توجهی از فرآیند جلب اعتماد مشتریان و تبدیل آنها به مشتریان وفادار را تشکیل می‌دهد. با استفاده از شیوه داستان گویی می‌توانید تجارب، رویدادها و اتفاقاتی که در کسب و کارتان رخ داده است را برای مشتریان‌ تعریف کنید و آنها را با خود همراه سازید. بدین ترتیب نوعی حس صمیمیت میان شما و مشتری برقرار می‌شود و همین احساس صمیمیت موجب وفاداری مشتری نسبت به نام تجاری‌تان و در نهایت منجر به خرید از شما می‌گردد.

اهمیت داستان گویی در کسب و کار چیست و چطور منجر به افزایش میزان فروش می‌شود؟

حال که با مفهوم داستان سرایی در کسب و کار آشنا شدید، در این بخش به بررسی اهمیت داستان گویی در تبلیغات و کسب و کار می‌پردازیم. دلایل اهمیت داستان گویی در کسب و کار شامل موارد زیر است:

توسعه کسب و کار

هنگامی که برای راه‌اندازی یا توسعه کسب و کار خود به یک ایده منحصر به فرد می‌رسید، حتما داستانی در پس شکل‌گیری این ایده وجود دارد که می‌تواند مربوط به توسعه یک محصول جدید یا رشد تجارت شما باشد. داستان خود را برای مخاطبان تعریف کنید و این زمینه را فراهم کنید تا مشتریان و سهام‌داران بدانند که چرا خدمات یا محصولات شما ارزش خرید یا سرمایه گذاری را دارد. به عنوان مثال فرض کنید که برای حل یک مشکل، ایده‌ای به ذهنتان خطور کرده است. برای بیان آن سعی کنید در ابتدا چگونگی درگیر شدن خود با آن مشکل را بیان کرده وسپس بگویید چه شد که این راه‌حل در ذهنتان جرقه زده شد. استفاده از داستان سرایی به این روش به مخاطب کمک می‌کند تا با شما ارتباط برقرار کرده و به شما به عنوان یک انسان اعتماد کند. بنابراین به شرکت یا نام تجاری‌تان نیز متقابلا اعتماد می‌کند. این امر در مواردی که داستان شما به شدت قابل بحث و به زندگی واقعی مخاطب نیز نزدیک باشد، تاثیر بیشتری بر او خواهد داشت زیرا در طول داستان می‌تواند خودش را به جای یکی از شخصیت‌های داستان شما تصور کند و به نوعی با شما همذات‌پنداری می‌کند.

فراهم آوردن مزیت رقابتی

مصرف کنندگان در طول روز ممکن است تبلیغات بسیاری را مشاهده کنند، بنابراین احتمال اینکه نام تجاری را شما در زمان مشاهده یک تبلیغ جذاب از یاد ببرند و به سمت رقبای شما سوق پیدا کنند، بسیار زیاد است. یک شرکت ممکن است چیزی را بفروشد که کیفیت بهتری از محصولات رقبایش دارد اما از آنجا که تصمیم‌گیری مصرف کننده بیشتر بر پایه احساس است تا منطق، بنابراین داستان گویی در کسب و کار می‌تواند به تمایز شرکت شما از رقبا کمک بسیاری کند. و چه بسا اگر محصولات شما سطح کیفی پایین‌تری از محصولات رقبایتان داشته باشد، مشتریان وفادار باز هم از شما خرید کنند.

حفظ توجه مخاطبان و افزایش میزان درک آنها

داستان‌ها به طور کلی جذاب هستند و شنیدن آنها موجب درگیر شدن مخاطب می‌شود اما اگر داستان خود را به صورت تبلیغاتی شروع کنید، به احتمال بسیار زیاد توجه مخاطب خود را از دست می‌دهید. مخاطب شما نباید متوجه شود که هدف شما از داستان سرایی، تبلیغ و فروش محصول است زیرا در این صورت به شما اعتماد نخواهد کرد. بنابراین مخاطب نباید متوجه شود که هدفتان از داستان سرایی، جلب اعتماد و در نهایت ترغیب او به خرید از شما است. به همین دلیل است که اکثر گویندگان اغلب مطلب و سخنرانی خود را با ذکر یک داستان کوتاه یا تجربه شخصی خود آغاز می‌کنند.

بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی و تبلیغات

داستان سرایی در کسب و کار می‌تواند به یک راهبرد بازاریابی قوی تبدیل شود و به راحتی مخاطب را با خود همراه سازد. داستان گویی در تبلیغات نیز بسیار موثر است؛ زیرا افراد دوست دارند با نام‌های تجاری و کسب و کارهای مختلف در ارتباط باشند و چه راهی بهتر از داستان‌گویی برای آشنایی با نام تجاری و تبلیغات محصولات و خدمات به فکر شما می‌رسد. از طریق داستان سرایی، ضمن برقراری ارتباط دوستانه با مخاطب می‌توانید به صورت نامحسوس محصولات و خدمات خود را در لا به لای داستان به مخاطب معرفی کنید. البته باید این کار را ماهرانه انجام دهید تا مخاطب متوجه مقصود شما نشود زیرا در این صورت نتیجه برعکس خواهید گرفت. علاوه بر آن، به این نکته نیز توجه داشته باشید که داستان شما باید برای تمام رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، کارمندان و مشتریان، داستانی ثابت و منسجم باشد. به عنوان مثال باید برای نحوه تشکیل و تاسیس کسب و کار خود یک داستان واحد داشته باشید؛ یعنی در هر کجا یک داستان متفاوت تعریف نکنید. هدف شما این است که مخاطب با شما آشنا شود، پس یک داستان تجاری ثابت این کار را برایتان انجام خواهد داد.

تاثیر بر تصمیم‌گیری مخاطب

مردم اساسا برای تصمیم‌گیری به دنبال داستان می‌گردند. به عنوان مثال، هنگامی که به خرید یک محصول فکر می‌کنید، درباره آن تحقیق و بررسی می‌کنید و نظرات کاربران دیگر را درباره آن می‌خوانید. تمام این جستجوها صرفا داستان‌هایی هستند که توسط افراد دیگر نقل شده‌اند و ممکن است حتی ویژگی‌های واقعی آن محصول نباشند. بنابراین افراد اغلب برای خرید از یک نام تجاری به دنبال داستان‌های پشت پرده آن هستند تا به آنها انگیزه‌ای برای خرید بدهند. پس چه بهتر است اگر خودتان، روایتگر داستان شرکت و محصولاتتان باشید.

برقراری ارتباط عاطفی با مشتری

برقراری ارتباط عاطفی با افراد و ایجاد وفاداری

داستان‌های خوب و تاثیرگذار، موجب برانگیخته شدن احساسات افراد می‌شوند. مردم نیز به راحتی با داستان‌های خوب ارتباط عاطفی برقرار کرده و پس از آن به شرکت و کسب و کار شما و همچنین هدفتان ایمان می‌آورند و به شما اعتماد می‌کنند. مردم زمانی که به یک داستان گوش می‌دهند، احساس می‌کنند که قهرمان داستان چه احساسی دارد. بنابراین بهترین روش داستان سرایی برای برقراری ارتباط با مخاطب این است که داستانی را درباره اشتباهی که شما یا شرکت‌تان در گذشته مرتکب شده‌اید و موجب شکست‌تان شده است را برای مخاطب خود تعریف کنید و بدین ترتیب احساسات او را درگیر کنید. پس آن نیز راه‌حلی را که برای فائق آمدن بر آن مشکل اتخاذ کردید را تعریف کنید. بدین ترتیب شما قهرمان داستان می‌شوید و مخاطب به توانایی‌های شما ایمان می‌آورد و باور می‌کند که شما همان شرکتی هستید که قصد ارائه خدمات باکیفیت و صادقانه را دارید.

به یاد داشته باشید که انسان‌ها معمولا به طور احساسی تصمیم می‌گیرند؛ بنابراین توانایی برانگیختن احساسات از طریق داستان سرایی ابزاری قدرتمند در بازاریابی است. پس سعی کنید تمرکز خود را بر روایت یک داستان فریبنده معطوف کرده و با استفاده از یک استراتژی بازاریابی صادقانه آن را به روشنی برای مخاطب خود تعریف کنید.

داستان‌ها به یاد ماندنی هستند

همه ما داستان‌ها را بهتر از هر اطلاعات دیگری به خاطر می‌آوریم، زیرا داستان‌ها اغلب جذاب‌ترند. پیش از پیدایش کاغذ و رایانه، دانش و اطلاعات بیشتر در قالب داستان‌های شفاهی میان افراد رد و بدل می‌شد و بیش از نیمی از مکالمات انسانی از طریق داستان سرایی اتفاق می‌افتاد،. بنابراین داستان گویی امری بسیار طبیعی است و بخشی اعظمی از تفکر و ارتباطات ما را تشکیل می‌دهد. از این رو برای ماندگار شدن در ذهن مخاطبان خود باید از روش داستان گویی در کسب و کار استفاده کنید تا آنها با شنیدن داستان‌تان دیگر نتوانند شما را فراموش کنند و به شرکت و نام تجاری‌تان، نوعی تعلق خاطر داشته باشند.

سخن پایانی

ما در این مطلب شما را با مفهوم و ماهیت داستان گویی در کسب و کار آشنا کردیم. همانطور که خواندید، داستان سرایی در کسب و کار به معنای تعریف کردن داستان تجارب شغلی و نحوه پیدایش کسب و کارتان برای مخاطب است. این روش یکی از ابزارهای موثر بازاریابی است که با هدف جلب توجه مخاطب و تبدیل او به یک مشتری وفادار انجام می‌شود. داستان گویی، در تبلیغات محصولات و خدمات بسیار موثر است و با به‌کارگیری آن می‌توانید به راحتی مخاطب را با خود همراه کرده و اعتماد او را جلب کنید. زمانی که مخاطب تحت تاثیر داستان‌تان قرار گیرد به شما اعتماد می‌کند و پس از اعتماد نیز تبدیل به مشتری وفادار شما خواهد شد. بنابراین برای موفقیت و رونق کسب و کار خود از روش داستان سرایی غافل نشوید.