متد ARMM چیست و چه مفهومی دارد؟

5 آبان 1400
نویسنده: سینا (مطهر) اکبر

تبلیغات یکی از شاخه‌های اصلی کسب و کار است که در دیده شدن و رشد یک برند تاثیر بسزایی دارد. در این مطلب درباره متد ARMM صحبت می‌کنیم. این متد کمک می‌کند تا مخاطبان با تماشای تبلیغات با نام تجاری و فعالیت یک کسب و کار آشنا شده و در نهایت به مشتریان و یا دنبال کنندگان آنها تبدیل شوند.

تبلیغات به هر شکلی می‌تواند انجام شود اما نکته اصلی که باید به آن توجه داشته باشید این است که چگونه تبلیغات تاثیرگذار بسازید. اگر تبلیغ شما نتواند تاثیر خاصی بر مخاطبان داشته باشد، هرگز توجه آنها را بدست نخواهید آورد. این موضوع نیز ارتباط مستقیمی با رونق کسب و کار شما دارد. یعنی زمانی که نتوانید مخاطبان را با خود همراه سازید دیگر نمی‌توانید آنها را به مشتریان ثابت خود تبدیل کنید و در نتیجه نیز فروشی نخواهید داشت. به همین دلیل است که تبلیغات جذاب و اصولی در رشد و دیده شدن یک کسب و کار نقش حائز اهمیتی را ایفا می‌کند. اما چگونه می‌توانیم با تبلیغات جذاب، مخاطبان را با خود همراه سازیم؟ در اینجاست که متد ARMM به کمک شما می‌آید. این متد دارای ضوابطی است که به صاحبان مشاغل و کسب و کارها کمک می‌کند تا بتوانند تبلیغات موثری داشته باشند. در ادامه این مطلب مفهوم دقیق متد ARMM و عناصر تشکیل دهنده آن را به شما توضیح خواهیم داد.

متد ARMM چیست و چه کاربردی دارد؟

ARMM یک مفهوم رایج و کاربردی در امر تبلیغات است که به شما کمک می‌کند با در نظر داشتن برخی فاکتورها تبلیغاتی موثر داشته باشید. متد ARMM تحت عنوان «متد آر» نیز شناخته می‌شود و هر کسب و کاری باید از این متد برای تبلیغات خود استفاده کند تا بتواند به هدف نهایی خود که جذب مشتری است، دست پیدا کند. ARMM در واقع از حروف اول چهار کلمه گرفته شده است که هر یک از آنها به مفهومی خاص دلالت دارند. در ادامه عناصر تشکیل دهنده آر متد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

عناصر متد ARMM

ARMM در واقع یک سرواژه است که از چهار کلمه اصلی تشکیل شده و یکی از مفاهیم اصلی تبلیغات را تشکیل می‌دهد. این کلمات شامل:

  • Attention: جلب توجه
  • Response: واکنش
  • Meaning: ارتباط معنایی
  • Memory: ثبت در ذهن مخاطب

هریک از این واژه‌ها به مفهوم خاصی اشاره دارند و همگی آنها در کنار یکدیگر متد ARMM را تشکیل می‌دهند. عناصر تشکیل دهنده این متد، مکمل یکدیگر هستند و بدون یک عنصر وجود عنصر دیگر معنا و کارایی خاصی ندارد. پس هر چهار کلمه از اهمیت یکسانی برخوردار هستند و باید مورد توجه قرار گیرند. در ادامه مفهوم این کلمات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Attention – جلب توجه

«توجه» اولین عنصر متد ARMM است که نخستین مرحله از فرآیند تبلیغات موثر را تشکیل می‌دهد. یعنی اگر نتوانید توجه مخاطبان را جلب کنید، تبلیغات شما دیگر تاثیری بر آنها نخواهد داشت. این امر در تمامی روش‌های تبلیغاتی از بیلبوردهای موجود در سطح شهر گرفته تا تبلیغات دیجیتال و یا وبلاگی صدق می‌کند. اگر تبلیغات شما بتواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند به احتمال زیاد مشتریان بیشتری جذب خواهید کرد و این امر نیز به رشد و رونق کسب و کار شما کمک بسیاری می‌کند. حیات یک کسب و کار به حضور و توجه مشتریان وابسته است و تا زمانی که مورد توجه مخاطبان باشد، قادر به رشد و پیشرفت خواهد بود. اما زمانی که نتوانید توجه مخاطب را به خود جلب کنید و یا به هر دلیلی توجه آنان را از دست بدهید با شکست بزرگی مواجه خواهید شد. بنابراین تبلیغات شما باید به قدری جذاب باشند تا بتوانند توجه مخاطبان را خود جلب کنند.

Response – واکنش

«واکنش» یکی دیگر از عناصر تشکیل دهنده متد ARMM است که در واقع شامل ری اکشن یا واکنش مثبت و منفی مخاطب است. گاهی اوقات تبلیغات شما توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند اما این توجه الزاما مثبت نخواهد بود. بعضی مواقع شما توجه منفی مخاطب را جلب می‌کنید و گاهی اوقات نیز توجه مثبتی را از سوی مخاطب دریافت خواهید کرد. بنابراین در این مسیر باید سعی کنید توجه مثبت مخاطب را به تبلیغات خود جلب کنید تا در نهایت واکنش مثبت دریافت کرده و بتوانید وارد مرحله بعدی شوید. این دو مرحله در اثربخشی تبلیغات بسیار مهم و تعیین کننده هستند زیرا اگر این دو عنصر با موفقیت مواجه نشوند، تبلیغات شما دیگر وارد دو مرحله دیگر نخواهد شد و به سرعت مخاطب خود را از دست می‌دهید.

Meaning – ارتباط معنایی

پس از آنکه در مرحله پیشین یعنی مرحله واکنش، موفق به کسب بازخورد یا واکنش مثبت از سوی مخاطبان شدید، اکنون وارد مرحله بعدی تبلیغات خود می‌شوید. در مرحله سوم باید سعی کنید مخاطبان را با کسب و کار و یا نام تجاری خود آشنا سازید؛ یعنی هدف اصلی و حوزه فعالیت‌تان را به آنها معرفی کنید. مرحله برقراری ارتباط معنایی با مخاطب به عنوان دشوارترین مرحله متد ARMM شناخته می‌شود و انجام موثر آن نیازمند تجربه کافی است. اگر بتوانید ارتباط موثری با مخاطب خود برقرار کنید آنگاه می‌توانید طیف گسترده‌ای از آنها را به عنوان مشتریان خود در نظر بگیرید. زیرا زمانی که یک مخاطب با تبلیغات و کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند حتی برای یک بار هم که شده از شما خرید می‌کند. این دقیقا همان چیزی است که شما به خاطر آن تبلیغ می‌کنید. تبدیل شدن مخاطب به مشتری، هدف اصلی تمام تبلیغات است که دستیابی به این هدف در مرحله Meaning مشخص خواهد شد.

Memory – ثبت در ذهن مخاطب

و در نهایت آخرین مرحله از متد ARMM ثبت شدن در ذهن مخاطب است که نقش مهمی را در بقای کسب و کار شما ایفا می‌کند. یعنی تبلیغات شما باید به گونه‌ای باشد که در خاطر مخاطبان به خوبی تثبیت شود و همیشه در یادشان بماند. همین موضوع سبب می‌شود تا در هنگام خرید همیشه نام برند شما را در گوشه ذهن خود داشته باشند و به احتمال زیاد به دنبال محصولات و خدمات شما بگردند. تبلیغات زمانی به طور صد در صد موثر واقع می‌شوند که بتوانند تمامی این چهار مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارند. زمانی که به واسطه تبلیغات و ارائه خدمات منحصر به فرد در ذهن مخاطبان خود ثبت شوید آنگاه دیگر می‌توانید آنها را به عنوان مشتریان ثابت و وفادار خود در نظر بگیرید. بنابراین علاوه بر معرفی کسب و کار خود باید سعی کنید نام خود را در خاطر مخاطبان ثبت کنید تا همیشه در اوج باشید.

ما در این مطلب متد ARMM در بخش تبلیغات را به شما معرفی کردیم و عناصر آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که خواندید کلمه ARMM از چهار کلمه «توجه»، «واکنش»، «ارتباط معنایی» و «ثبت در ذهن مخاطب» تشکیل شده است. برای آنکه تبلیغات موثری در جهت معرفی کسب و کار خود داشته باشید باید عناصر متد ARMM را به کار بگیرید. با به کارگیری این متد می‌توانید تبلیغات خود را در مسیر صحیح دستیابی به هدف نهایی خود، یعنی جلب و حفظ مشتری قرار دهید.